۱۳۹۴ فروردین ۱۴, جمعه

شبان و گوسفندان


   تفسیر کاربردی   یوحنا  فصل ۱۰
شبان و گوسفندان (۱۰: ۱-۲۱)
۱ عیسی بلافاصله بعد از اینکه به فریسیان کوری شان را گوشزد کرد (یوحنا ۹: ۳۹-۴۱)، شروع به تعلیم در مورد شبان نیکو نمود. بر طبق عهد عتیق، رهبران یهود می‌‌بایست دیدبانان و شبانان بنی اسرائیل می‌‌بودند، لیکن ایشان در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده بودند و کور شده، فاقد ادراک بودند (اشعیا ۵۶: ۹-۱۱). ایشان چوپانانی دروغین بودند. آنان شبیه به دزد و راهزنی بودند که از در وارد آغل گوسفندان نمی‌‌شدند.
۲-۳ شبان حقیقی (مسیح) همواره از در داخل می‌‌شود و آشکارا می‌‌آید. وی گوسفندانش را صدا می‌‌زند و آنها او را می‌‌شناسند.
۴-۶ گوسفندان تنها به دنبال آن شبانی روان می‌شوند که صدای او را بشناسند؛ صدای شبان دروغین برای آنها آشنا نیست.
در عهد عتیق خدا خود شبان بنی اسرائیل بود (مزمور ۲۳: ۱؛ حزقیال ۳۴: ۱۵-۱۶). لیکن اکنون عیسی را تعیین نموده تا شبان ما باشد؛ او همچنین کمک شبانان، یعنی کشیشان و معلمینی را برای کلیسا تعیین کرده است (اعمال رسولان ۲۰: ۲۸-۳۱ مشاهده شود). پولس رسول «کمک شبان» اصلی عیسی بود (یوحنا ۲۱: ۱۵-۱۷ مشاهده شود). پطرس نیز در رسالۀ اول خود برای ما نوشته که کمک شبانان حقیقی چگونه باید رفتار کنند (اول پطرس ۵: ۱-۴ و تفسیر آن مشاهده شود).
۷ عیسی درِ گوسفندان است. وی دری است که گوسفندان از آن وارد آغل شده، احساس ایمنی می‌کنند. به همان ترتیب، عیسی «در» یا راهی است که به واسطه آن ایمانداران وارد آسمان شده، حیات جاودانی می‌یابند (یوحنا ۱۴: ۶).
۸ عیسی فرمود: «جمیع کسانی که پیش از من آمدند دزد و راهزن هستند». این بدین معنی است که تمام کسانی که پیش از طلوع آفتاب می‌آیند شبانان حقیقی نیستند. شبان حقیقی به هنگام طلوع آفتاب می‌آید تا گوسفندان را به چرا ببرد؛ هر که پیش از آن بیاید دزد است.
دزد از در وارد نمی‌‌شود. هر که بخواهد شبان حقیقی باشد، باید از در داخل شود؛ این کسی نیست جز مسیح. اگر بخواهیم دیگران را نجات دهیم، باید ابتدا خود نجات یافته باشیم.
۹ من در هستم. هیچ کس نمی‌‌تواند داخل آسمان گردد مگر به واسطه مسیح (یوحنا ۱۴: ۶). یعنی هیچ کس جز به واسطه مسیح نمی‌‌تواند نجات یابد (اعمال رسولان ۴: ۱۲). تنها یک در وجود دارد.
۱۰ شبان دروغین یعنی دزد برای صدمه زدن می‌آید. وی گرگی است در لباس گوسفند (متی ۷: ۱۵؛ اعمال رسولان ۲۰: ۲۹).
لیکن شبان نیکو نزد گوسفندان، یعنی ایمانداران می‌آید تا حیات یابند و آن را زیادتر حاصل کنند. شبان دروغین هلاکت به همراه می‌آورد، لیکن شبان نیکو حیات می‌آورد و این حیاتی است جاودانی (آیۀ ۲۸) که با ایمان شخص آغاز شده، هرگز پایان نمی‌‌پذیرد (یوحنا ۳: ۱۵؛ ۸: ۵۱ و تفسیر آنها مشاهده شود). حیاتی که عیسی می‌دهد حیاتی است روحانی، حیاتی که با تمام پُری خدا پُر شده است (افسسیان ۳: ۱۹). آن حیاتی است مملو از شادی و سلامتی و قدرت که تا ابد دوام می‌یابد.
۱۱ من شبان نیکو هستم. شبان نیکو گوسفندان را دوست دارد. حتی شبانان نیکوی آن روزگار، معمولا جان خود را در راه گوسفندانشان فدا نمی‌‌کردند. اما تنها شبان نیکو یعنی عیسی به میل خود (آیه ۱۸) جان خود را فدا کرد (مرقس ۱۰: ۴۵).
۱۲-۱۳ شبان نیکو صاحب گوسفندان است. وی خیلی بیشتر از یک چوپان مزدور به فکر گوسفندان است. مزدور چون ببیند که گرگ می‌آید، می‌گریزد و رمه پراکنده و نابود می‌گردد.
در هر دوره ای، در بین رهبران کلیسا افرادی وجود دارند که فقط «مزدور» می‌باشند، یعنی منافع رمه شان در الویت قرار ندارد و سعادت کلیسای مسیح برایشان در درجه اول اهمیت نمی‌‌باشد. ایشان به هنگام زحمت می‌گریزند. برای آنان رهبر کلیسا بودن به معنی تامین زندگی خودشان می‌باشد. باشد که هر یک از ما دل خود را بررسی کنیم: آیا از روی محبت مسیح را خدمت می‌کنیم، یا به خاطر پول؟ (متی ۶: ۲۴؛ اول تیموتائوس ۶: ۳-۵، ۹-۱۱؛ اول پطرس ۵: ۲ و تفسیر آنها مشاهده شود).
۱۴ شبان نیکو گوسفندانش را می‌شناسد و گوسفندان نیز شبان خود را می‌شناسند (آیۀ ۴). خداوند خاصان خود را می‌شناسد (دوم تیموتائوس ۲: ۱۹) و ایمانداران نیز می‌دانند که به که ایمان آورده‌اند (دوم تیموتائوس ۱: ۱۲).
۱۵ رابطۀ میان گوسفندان و شبانشان بسیار نزدیک است، شبیه رابطۀ میان خدا و مسیح است. عیسی گوسفندانش را می‌شناسد و دوست می‌دارد و حاضر است که جان خود را در راه آنان فدا سازد.
۱۶ عیسی همچنین گوسفندان دیگری دارد که از این آغل نیستند. اینان ایمانداران غیر یهودی می‌باشند. خدا قبلا افرادی از بین غیر یهودیان برگزیده بود تا به مسیح ایمان آورند. لیکن هنوز فرا خوانده نشده بودند و هنوز به سوی ایمان نیامده بودند. لازم بود که ایشان نیز به درون آغل یعنی کلیسا آورده شوند. این غیر یهودیان به زودی به آواز مسیح گوش فرا می‌دادند و نزد او می‌آمدند. آنگاه ایشان یک رمه، و یک کلیسا را تشکیل خواهند داد که شامل تمام ایمانداران، چه یهودی و چه غیر یهودی خواهد شد.
عیسی کار دعوت غیر یهودیان را به کلیسا بر عهدۀ شاگردانش گذاشت. ما نیز امروز همان رسالت را داریم؛ ما نیز باید گوسفندان مسیح را به آغل رهنمون شویم. در هر عصری خدا گوسفندانی برای مسیح در نظر گرفته است. لیکن ما باید آنها را بدرون بخوانیم.... یک گله خواهند شد. مسیح گله‌های متعددی ندارد؛ او فقط یک گله دارد. باشد که ما هیچ گاه باعث جدایی و افتراق در گلۀ مسیح نشویم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر