۱۳۹۴ اردیبهشت ۲, چهارشنبه

نصیحت به جوانان



امثال   فصل ۱  ( ترجمه تفسیری)


  ارزش مثلها
 ۱ مثلهای‌ سلیمـان‌، پادشاه‌ اسرائیـل‌، كه‌ پسر داود بود:  ۲ این‌ مثلها به‌ شما كمك‌ خواهند كرد تا حكمت‌ و ادب‌ بیاموزید و بتوانید معنی‌ سخنان‌ پرمغز را درك‌ كنید.  ۳ آنها به‌ شما یاد خواهند داد چگونه‌ رفتار عاقلانه‌ داشته‌ باشید و با صداقت‌ و عدالت‌ و انصاف‌ عمل‌ كنید.  ۴ این‌ مثلها به‌ جاهلان‌ حكمت‌ می‌بخشند و به‌ جوانان‌ فهم‌ و بصیرت‌.  ۵ با شنیدن‌ و درك‌ این‌ مثلها، حتی‌ دانایان‌ داناتر می‌شوند  ۶ و دانشمندان‌ چاره‌ اندیشی‌ كسب‌ می‌كنند تا بتوانند معانی‌ گفتار پیچیده‌ حكیمان‌ را بفهمند.

  نصیحت به جوانان
 ۷ نخستین‌ قدم‌ برای‌ كسب‌ دانش‌، خداترسی‌ است‌. كسی‌ كه‌ حكمت‌ و ادب‌ را خوار می‌شمارد، احمق‌ است‌.  ۸ ای‌ جوان‌، نصیحت‌ پدرت‌ را بشنو و از تعلیم‌ مادرت‌ رویگردان‌ نشو،  ۹ زیرا سخنان‌ ایشان‌ مانند تاج‌ و جواهر، سیرت‌ تو را زیبا خواهند ساخت‌.  ۱۰ وقتی‌ گناهكاران‌ تو را وسوسه‌ می‌كنند، تسلیم‌ نشو.  ۱۱ اگر آنها به‌ تو بگویند: «بیا در كمین‌ مردم‌ بنشینیم‌ و آنها را بكشیم‌  ۱۲ و مانند قبر، آنها را ببلعیم‌ و از هستی‌ ساقط‌ كنیم‌؛  ۱۳ از این‌ راه‌ ما اشیاء قیمتی‌ فراوان‌ به‌ چنگ‌ خواهیم‌ آورد و خانه‌های‌ خود را از این‌ غنایم‌ پر خواهیم‌ ساخت‌؛  ۱۴ هر چه‌ به‌ دست‌ بیاوریم‌ به‌ تساوی‌ بین‌ خود تقسیم‌ خواهیم‌ كرد؛ پس‌ بیا و با ما همدست‌ شو!»  ۱۵ پسرم‌ تو با آنها نرو و خود را از چنین‌ افرادی‌ دور نگه‌دار؛  ۱۶ زیرا آنها همیشه‌ در پی‌ گناه‌ و قتل‌ هستند.  ۱۷ یك‌ پرنده‌ وقتی‌ می‌بیند برایش‌ دام‌ گذاشته‌اند، از آن‌ دوری‌ می‌كند.  ۱۸ ولی‌ این‌ افراد اینطور نیستند. آنها خودشان‌ را به‌ دام‌ می‌اندازند و با دست‌ خود گور خود را می‌كنند.  ۱۹ این‌ است‌ سرنوشت‌ تمام‌ كسانی‌ كه‌ در پی‌ سود نامشروع‌ هستند. چنین‌ اشخاص‌ خود را نابود می‌كنند.

  ندای حکمت
 ۲۰ حكمت‌ در كوچه‌ها ندا می‌دهد.  ۲۱ مردم‌ را كه‌ در سر چهارراه‌ها و نزد دروازه‌ شهر جمع‌ شده‌اند صدا كرده‌، می‌گوید:  ۲۲ «ای‌ احمق‌ها! تا كی‌ می‌خواهید احمق‌ بمانید؟ تا كی‌ می‌خواهید دانایی‌ را مسخره‌ كنید و از آن‌ متنفر باشید؟  ۲۳ اگر سرزنش‌ مرا می‌پذیرفتید من‌ روح‌ خود را بر شما نازل‌ می‌كردم‌ و شما را دانا می‌ساختم‌.  ۲۴ بارها شما را صدا كردم‌ ولی‌ توجه‌ نكردید، التماس‌ نمودم‌ اما اعتنا ننمودید.  ۲۵ شما نصیحت‌ و نكوهش‌ مرا نپذیرفتید.  ۲۶ من‌ نیز در روز مصیبتتان‌ به‌ شما خواهم‌ خندید، و هنگامی‌ كه‌ بلا دامنگیرتان‌ شود شما را مسخره‌ خواهم‌ كرد.  ۲۷ وقتی‌ بلا مانند طوفان‌ شما را فرا گیرد و مصیبت‌ مثل‌ گردباد شما را احاطه‌ كند، و سختی‌ و بدبختی‌ شما را از پای‌ درآورد،  ۲۸ به‌ داد شما نخواهم‌ رسید، و اگر چه‌ با اشتیاق‌ بدنبالم‌ بگردید، مرا نخواهید یافت‌؛  ۲۹ زیرا از دانایـی‌ متنفر بوده‌اید و از خداوند اطاعت‌ نكرده‌اید.  ۳۰ نصیحت‌ مرا گوش‌ نگرفته‌اید و نكوهش‌ مرا نپذیرفته‌اید.  ۳۱ بنابراین‌ ثمره‌ راهی‌ را كه‌ در پیش‌ گرفته‌اید خواهید دید.  ۳۲ زیرا سركشی‌ احمقان‌، ایشان‌ را خواهد كشت‌ و بی‌خیالی‌ نادانان‌ آنها را از پای‌ در خواهد آورد.  ۳۳ ولی‌ همه‌ كسانی‌ كه‌ به‌ من‌ گوش‌ دهند، از هیچ‌ بلایی‌ نخواهند ترسید و در امنیت‌ زندگی‌ خواهند كرد.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر