۱۳۹۴ مهر ۸, چهارشنبه

تفسیر کاربردی رومیان فصل ۱


 تفسیر کاربردی   رومیان  فصل ۱
سلام و تهنیت (۱: ۱-۷) 
۱ رسول یعنی فرستاده شده. در کتاب عهد جدید، عنوان رسول لقب و مقامی است که به اشخاص و افرادی داده می شد که به فرمان مسیح جهت بشارت انجیل و بنای کلیسا به دور و نزدیک فرستاده می شدند. این عنوان در ابتدا منحصر به دوازده حواری مسیح بود (مرقس ۳: ۱۳-۱۹). ولی بعدها، پولس رسول پس از ملاقات با مسیح زنده در راه دمشق، دعوت و خدمت رسالت را از عیسی مسیح دریافت نمود (اعمال ۹: ۳-۱۶؛ ۲۶: ۱۵-۱۸). پولس رسول بوسیلۀ مسیح به مقام رسالت و خدمت انجیل برگزیده شده بود (غلاطیان ۱: ۱). لذا، پولس در ابتدای رسالۀ به رومیان، خود را بعنوان رسول مسیح معرفی می کند تا اقتدار نگارش این رساله بقوت روح القدس را به خوانندگان رساله خاطر نشان کرده، ایشان را از اعتبار رسالۀ حاضر مطمئن می سازد. 
انجیل خدا، مژده و خبر خوش نجات بشر و رحمت خدا توسط پسر یگانۀ وی عیسی مسیح می باشد که پولس رسول در این رساله به بسط و تفسیر مفصل این نجات خواهد پرداخت. 
پولس رسول، همچنین خود را بعنوان غلام عیسی مسیح معرفی می کند. غلام، از خود هیچ عملی انجام نمی دهد و همیشه مترصد اجرای دستورات ارباب خود می باشد، غلام برای ارباب خود زیست می کند. پولس غلام مسیح بود، در زمان پولس، غلامان بتوسط ارباب خریداری شده و ارباب مالک جان و ارادۀ غلام بود. پولس می گوید که عیسی مسیح او را به قیمت خون خود خریداری نموده است و اینک وی همۀ میل و اردۀ خود را به مسیح تقدیم کرده است تا اینکه اردۀ خداوند را کاملا اجرا نماید. همۀ مسیحیان بایستی اربابی و خداوندی مسیح را به همین شکل پذیرفته و خود را بعنوان غلام به مسیح تقدیم دارند. عیسی مسیح به قیمت خون خود ما را از اسارت اربابی ظالم به نام گناه و جسم آزاد نمود و اینک ما آزادیم که غلام مسیح شویم (به اول قرنتیان ۶: ۱۹و۲۰ و تفسیر آن مراجعه نمایید).
۲ وعدۀ انجیل عیسی مسیح در کتب مقدسه، یعنی عهد عتیق، بوسیلۀ انبیا پیشگویی شده بود (زمانی که پولس رسول، رسالۀ حاضر را نگارش می نمود، عهد جدید هنوز بطور کامل تحریر و جمع آوری نشده بود). انبیای عهد عتیق، پیشگوییها و نبوتهای بی شماری راجع به آمدن منجی قوم بنی اسرائیل و مسیح خدا نموده بودند و در اینجا پولس می گوید که وی خادم آن انجیلی است که خدا سابقا وعدۀ آن را داده بود.
۳ و۴ عیسی مسیح کیست؟ این مهم ترین چیزی است که یک شخص باید بداند. حیات جاودانی و آزادی از گناه و بخشش از گناهان، همگی در گرو پاسخ صحیح به این سوال می باشد. آیا عیسی صرفا انسانی مانند دیگر افراد بشر بود و یا اینکه عیسی مسیح خدای مجسم شده و منجی عالم بود؟ در این آیات، پولس رسول جواب این سوال مهم را به ایمانداران روم ارائه می دهد. عیسی انسان کامل و خدای کامل بود، بر حسب جسم (پیشینۀ انسانی)، عیسی از نسل داود پادشاه متولد شده بود (آیۀ ۳)؛ و به حسب روحانی، عیسی مسیح پسر خدا و مولود از روح القدس (آیۀ ۴) بود. از طرف مادری، عیسی مسیح بقوت روح القدس از یک زن متولد گشت، ولی پدر او خدای پدر بود (به متی ۱: ۱۸-۲۱ و تفسیر آن و همچنین به مقالۀ عمومی: "عیسی مسیح" مراجعه نمایید). 
با قیام کردن از مُردگان و صعود به آسمان، عیسی مسیح ثابت کرد که وی حقیقتا پسر خدا می باشد. هیچ انسان معمولی قادر به زنده شدن از مُردگان نبوده است. پولس خود مسیح زنده و قیام کرده از میان مُردگان را با چشمان خود ملاقات کرده بود (به مقدمۀ رومیان مراجعه نمایید).
۵ در این آیه پولس رسول به شرح خدمت خود می پردازد و اینکه چگونه عیسی مسیح خدمت رسالت را به وی تفویض نمود تا اینکه وی به انجیل مسیح بشارت داده برای اطاعت ایمان در جمیع امت ها بخاطر اسم او. به منظور انجام این خدمت مهم بود که پولس فیض و رسالت، یعنی قوت و نیروی لازم جهت این خدمت مهم را از عیسی مسیح دریافت نمود. در عهد جدید کلمه فیض به معنی رحمت رایگان و بدون قید و شرط خداوند است که به انسانهای بی لیاقت و گناهکار، به جهت ایجاد تغییر در زندگی آنها ارزانی می گردد ( به آیه ۷ مراجعه نمایید). ولی در این آیه کلمۀ فیض معنی دیگری دارد؛ در اینجا عبارت فیض به معنی نیروی مخصوصی است که خدا جهت خدمت ویژه ای به خادمان خود عطا می فرماید تا ایشان را در انجام آن خدمت یاری نماید (به رومیان ۱۵: ۱۵ و۱۶؛ افسسیان ۳: ۷ مراجعه نمایید). 
توجه کنید که هدف پولس رسول از بشارت انجیل صرفا تشویق آنها برای قبول کردن عیسی و ایمان آوردن به مسیح نبوده برعکس هدف اصلی پولس رسول از بشارت انجیل، ترغیب امت ها به اطاعت از مسیح که زاییدۀ ایمان است می باشد. ایمان راستین، اطاعت را بدنبال خواهد داشت وگرنه ایمانی که منتهی و منتج به اطاعت نگردد، ایمان واقعی نیست (به رسالۀ یعقوب ۲: ۱۷ و تفسیر آن مراجعه نمایید). صرف بشارت دادن و تشویق کردن افراد به ایمان آوردن به مسیح کافی نیست؛ عیسی مسیح فرمود که همۀ امت ها را شاگرد سازید و ایشان را تعلیم دهید که همه اموری را که به شما حکم کرده ام حفظ کنند (به متی ۲۸: ۱۹و ۲۰ و تفسیر آن آیات مراجعه نمایید).
۶ و۷ پولس رسول رسالۀ حاضر را به همه که در روم محبوب خدا و خوانده شده و مقدسید (آیۀ ۷)، یعنی همۀ مسیحیان ساکن روم می نویسد. خدا همۀ انسانها را دوست داشته و نسبت به همه محبت می کند؛ ولی خداوند آنانی را که بوسیلۀ ایمان به مسیح، فرزند وی گردیده اند بطور مخصوصی محبت می نماید (به اول تیموتائوس ۴: ۹ و ۱۰ و تفسیر آن مراجعه نمایید). 
همۀ مسیحیان به تقدس و داشتن زندگی مقدس خوانده شده اند، و همۀ آنانی که به مسیح ایمان آورده اند از جملۀ مقدسین محسوب می گردند. مسیحیان واقعی در نزد خدا و در نظر وی "مقدس" می باشند، نه آنکه خود بوسیلۀ انجام اعمال نیک و اجرای فرایض دینی تقدیس حاصل نموده باشند؛ بلکه به این لحاظ که عیسی مسیح با مرگ خود بر صلیب گناهان ما را برداشته و ما در نزد خدا عادل و مقدس کرده شده ایم (به فیلیپیان ۱: ۱ مراجعه نمایید). 
در اغلب رسالات پولس رسول می خوانیم که پولس جهت خوانندگان خود" فیض" و "سلامتی" خدا را آرزو می کند. فیضعبارت است از هدیۀ مجانی و رایگان محبت و رحمت خدا به افراد گناهکاری که به هیچ وجه مستحق دریافت بخشش آن نبوده، هیچ گونه توانایی کسب آن را ندارند. پس از دریافت فیض است که ما قادر به دریافت سلامتی خدا خواهیم شد؛ سلامتی یا صلح یا مصالحه با خدا و با ایمانداران هدیۀ خدا و محصول فیض خداست. این دو هدیۀ ارزشمند، از جانب پدر ما خدا و عیسی مسیح خداوند به ما داده شده است. از آنجا که در تثلیث توحید وجود دارد و پولس رسول معتقد به وحدانیت و وجود یک خدا می باشد، لذا می بینیم پولس می گوید که در بخشش هدایای فیض و سلامتی، پدر و عیسی مسیح و نیز روح القدس همیشه با هم و همراه یکدیگر کار می کنند. 
پولس رسول در اینجا عیسی مسیح را عیسی مسیح خداوند خطاب می کند. عیسی نام انسانی نجات دهندۀ ما بود، کلمۀ عیسی در واقع اسم خاص مانند پرویز، سارا، و فریدون می باشد و در اسرائیل افراد بسیاری بودند که عیسی نام داشتند. معنی عیسی در زبان عبری نجات دهنده می باشد. کلمۀ دیگری که در این قسمت می بینیم مسیح می باشد. مسیح یعنی مسح شده، افراد زیادی بخاطر دریافت مسح از خداوند مسیح لقب گرفتند (بعنوان مثال به آیات زیر مراجعه نمایید: اول سموئیل ۲: ۱۰؛ ۱۰: ۱؛ ۵: ۱۷؛ ۱۶: ۶؛ ۲۴: ۶؛ مزمور ۲۰: ۶). در کتابهای عهد عتیق مثالهای متعددی از این امر دیده می شود ولی در اینجا منظور پولس یک فرد خاص بنام عیسی ناصری است که بطور مخصوصی از طرف خدای پدر مسح شده است تا انسانها را نجات بخشد (مزمور ۲: ۲؛ اعمال ۴: ۲۶). علاوه بر "عیسی" و "مسیح"، پولس رسول کلمۀ دیگری نیز در رابطۀ با عیسی مسیح بکار می برد و آن کلمۀ خداوند می باشد، کلمۀ یونانی که بوسیلۀ پولس بکار رفته به معنی خداوند، سرور، آقا، مولی و ارباب می باشد که هر جا در رابطه با عیسی مسیح بکار می روند معنی اصلی آن یعنی "خداوند" مورد نظر است (به رسالۀ یعقوب ۱: ۱ و تفسیر آن مراجعه نمایید).
پولس مشتاق مسافرت به روم می باشد (۱: ۸-۱۵) 
۸ در قرن اول میلادی و در زمان پولس رسول، شهر روم پایتخت امپراطوری روم بود مهم ترین شهر جهان محسوب می گشت. مُردم مختلف از سراسر جهان آن روز به دلایل مختلف به روم سفر می کردند و به همین خاطر، اخبار مسیحیان روم به گوش کلیساهای مختلف و پولس رسول می رسید. لذا، پولس رسول به جرات ادعا می کند که ایمان شما در تمام عالم شهرت یافته است. به همین طریق، انجیل مسیح نیز در تمامی جهان آن روز به گسترش بود و تعداد مسیحیان چنان رو به افزونی گرفته بود که حکومت روم جهت سرکوب مسیحیان و جلوگیری از انتشار مسیحیت، دست به خشونت و جفای ایمانداران و کلیسای مسیح زده بود. 
به این دلیل، پولس رسول بخاطر ایمان مسیحیان روم که علی رغم تمامی جفاها، همچنان بر ایمان خود ثابت قدم ایستاده بودند، خدا را شکر می کند. توجه کنید که چگونه پولس رسول بخاطر ایمان دیگر مسیحیان خدا را شکر می کند. بیایید از نمونۀ پولس سرمشق گرفته بجای شکایت و دلتنگی از دیگر مسیحیان، بلحاظ ایمان ایشان خدا را شکر گفته، ایشان را در ایمانشان تشویق و تقویت نماییم.
۹ و ۱۰ گرچه در زمان نگارش این رساله، پولس رسول هنوز به روم عزیمت ننموده بود، ولی محبت عمیقی به ایشان در دل داشت و پیوسته برای ایشان دعا می نمود.
۱۱-۱۳ هدف پولس رسول جهت سفر به روم رسانیدن نعمتی روحانی به ایمانداران رومی بود تا به آن وسیله ایشان را در زندگی روحانیشان استوار گرداند (آیۀ ۱۱). پولس بخوبی می دانست که موعظه و بشارت و بنا نمودن کلیساهای جدید بخودی خود کافی نیست و باید در تقویت و استوار ساختن ایماندران برآمده، اطفال روحانی را در مسیر رشد و بلوغ روحانیشان استوار ساخت. چه اگر ایشان استوار نباشند، چگونه خواهند توانست در مقابل طوفانهای زندگی و تجربیات و سختی ها و جفاها، از خود مقاومت و تداوم نشان داده، در آخر از آزمایشات زندگی سربلند بیرون بیایند؟ رمز موفقیت پولس در این بود که وی به بشارت و موعظۀ انجیل و احداث و بنای کلیساها بسنده نمی نمود، بلکه هر کجا که سفر می کرد همواره می کوشید که ایماندارانرا نیز تقویت کرده، ایشان را درایمانشان استوار بسازد (به اعمال ۱۴: ۲۱ و ۲۲ مراجعه فرمایید). 
پولس رسول اضافه می کند که مایل است در میان ایمانداران روم ثمری حاصل کند (آیۀ ۱۳)؛ یعنی اینکه آرزو دارد که در روم ایماندارانی را بیابد که به استوار گشتن در ایمان تمایل بخرج داده و اجازه دهند تا پولس رسول آنها را در ایمان تقویت کند. یکی از خطرناک ترین بلاهایی که ممکن است گریبانگیر یک ایماندار گردد، غرور روحانی می باشد که بواسطۀ آن شخص ایماندار خود را بالاتر از هر معلم و تعلیم پنداشته و حاضر به قبول تقویت و تشویق از هیچ کس نمی گردد. پولس رسول همچنین امیدوار است که نتیجۀ سفرش به روم، بشارت انجیل و سرانجام توبه و نجات بسیاری از غیر مسیحیان باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر