۱۳۹۴ شهریور ۱۲, پنجشنبه

دعوت عیسی مسیح



خداوند آنانی را که در جستجوی او هستند از لحاظ روحانی سیراب می‌سازد. 

آیا می‌دانید شما در طول زندگی خود حدود ۷۵هزار لیتر آب می‌نوشید! 
آیا می‌دانید: در هر قطره آب ۳۳ میلیارد الکترون وجود دارد. 
آیا می‌دانید: آب گرم از آب سرد سریعتر یخ می‌بندد . 
آیا می‌دانید دو سوم وزن بدن از آب تشکیل شده است. 
به این توصیه‌های پزشکی گوش بدید: 
ما در بسیاری از مواقع بدون اینکه کاری انجام داده باشیم، احساس خستگی می‌کنیم، علت این خستگی کمبود آب بدن باشد. آب باعث انتقال اکسیژن و سایر مواد غذایی به سلول‌های بدن می‌شود و کمبود آن باعث اختلال در بدن می‌شود. 
اگر بدن شما به اندازه کافی پر آب باشد، قلب شما نیز مجبور نیست برای رساندن خون به نقاط مختلف بدن، با شدت بیشتری کار کند. 
اگر به دنبال کاهش وزن هستید، بدانید که آب باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و باعث می‌شود احساس سیر بودن به شما دست دهد. بنابراین سعی کنید به جای نوشیدن نوشیدنی‌های پر کالری، آب بنوشید. 
همچنین چنانچه شما یک لیوان آب یخ بنوشید، بدن شما بایستی این آب را گرم کند، در نتیجه مقداری از این گرمای مورد نیاز را از سوزاندن چربی‌ها به دست می‌آورد. 
۸۵ درصد بافت مغز را آب تشکیل می‌دهد. به هنگام تشنگی، بدن و مغز، برای انجام فعالیت‌های خود با فشار و استرس مواجه می‌شوند. برای کاهش سطح استرس، همیشه به هنگام کار یک لیوان آب بر روی میز خود داشته باشید و یا به هنگام ورزش، یک بطری آب به همراه داشته باشید، تا با استرس کمتری به فعالیت بپردازید. 
کمبود آب کارایی حافظه کوتاه مدت را پایین می‌آورد و به قدرت تمرکز آسیب می‌رساند. این مثل راندن ماشین بدون بنزین است.
در مغز، آب، مایعاتی را که پروتئین و آنزیم‌ها را حمل می‌کنند را رقیق می‌کند، و به رساندن این مواد به مقصد کمک می‌کند. وقتی آب بدن کم می‌شود، این مایعات برای رساندن بار خود کندتر می‌شوند و عملکرد مغز نیز آسیب می‌بیند. 
اینها همه فواید آب هستند که بسیار برای بدن ما مفید می‌باشد. 
عیسی مسیح در آخرین روز عید که باشکوه ترین آن نیز بود؛ در عین حالی که تمامی مردم جمع بوده و مشغول برپایی مراسم عید می‌بودند؛ دعوت مهم و بزرگی را از ایشان به عمل می‌آورد. او با صدای بلند فریاد زنان می‌فرماید که هر که تنشه است به سوی او آید و آب بنوشد. او مردم را به ایمان آوردن به خود دعوت می‌کند. او از این فراتر رفته و نتایج این ایمان آوردن را نیز می‌گوید که همانا جاری شدن آب زنده از بطن آنهاست. 
این دعوت بسیار مهم؛ شگفت و برخلاف تصور علمای مذهبی بود. در دعوت عیسی مسیح سه لغت مهم به چشم می‌خورد: تشنه بودن؛ آمدن و سیراب شدن. 
تشنه بودن؛ یعنی اینکه شخص باید مشتاق و علاقمند به شنیدن کلام خداوند باشد. او باید تشنه خدا باشد و در جستجوی او باشد تا او را بیابد. 
او باید بیاید. باید قدم به جلو بردارد و به سوی خداوند بازگشت کند. جایگاه فعلی خود را ترک کرده و به خداوند نزدیک شود. او باید تغییر جهت بدهد. 
سیراب شدن. نتایج آمدن به سوی خداوند همانا سیراب شدن و رفع تشنگی روحانی است. دست خالی از حضور خدا بیرون نمی‌روی. 
اما براستی این مراحل چگونه در زندگی انسان اتفاق می‌افتد. منظور عیسی مسیح از اینکه بیایند و از او این آب زنده را بنوشند چیست؟ 
عیسی مسیح برای اینکه بتواند منظور خود را درست بیان کند و جای هر گونه شک و ابهامی را بردارد؛ از وقایع پیرامون خود بهره می‌گیرد. در اینجا او از فرایض دینی که در ایام عید استفاده می‌شده؛ بهره می‌برد. در آن ایام و بخصوص در روزهای عید؛ کاهن اعظم می‌بایست ظرف بزرگ طلایی را از حوض سیلوحا (که داستانش در یوحنا ۹: ۷ آمده: عیسی گل می‌سازد و به چشمان او می‌مالد و کور مادر زاد در این حوض چشمان خود را می‌شوید و شفا می‌یابد؛ علما به او می‌گویند تو اصلا کور نبودی و بعد به سراغ والدین او می‌روند تا ببینند که او از اول کور بوده یا نه و باقی داستان.. این همان حوض است.) 
پر از آب می‌کرد و آن را بهمراه جماعت بزرگی تا به معبد حمل می‌کرد. درعین حالی که این ظرف بزرگ طلایی حمل می‌شد؛ و به دروازه آب واقع در سمت جنوبی حیاط معبد می‌رسید؛ درست در همین موقع سه شیپور بزرگ نواخته می‌شود و تمامی جماعت یکصدا اشعیاء ۱۲: ۳ را می‌گفتند: « بنابراین با شادمانی از چشمه‌های نجات؛ آب خواهید کشید.» 
در داخل معبد چه اتفاقی می‌افتاد؟ در آنجا کاهن اعظم وقتی به معبد می‌رسید؛ ظرف بزرگ طلایی را بدور مذبح می‌چرخاند و این آب را برای استفاده در قربانی‌های سوختنی در صبح برای تقدیم به خداوند اهدا می‌کند. در تمامی این مراحل مردم شاهد ماجرا هستند و گروه خوانندگان نیز مزامیر ۱۱۳ تا ۱۱۸ می‌خوانند. که مظمونش در خصوص شکرگزاری از خداوند و سرود رستگاری و رهایی از مرگ است. یهودیان نسل اندر نسل این مراسم را بجا می‌آوردند. 
آب در اینجا مظهری است از برکت بارش فراوان باران برای محصول کشاورزی. و در اینجا عیسی مسیح از این تمثیل عملی و قابل درک استفاده می‌کند تا مردم را به سوی آب زنده و حیات واقعی که خودش است هدایت نماید. او مردم را دعوت می‌کند تا از این آب بنوشند. کلمات عیسی مسیح همانا اشعیاء ۵۵: ۱ می‌باشد که می‌فرماید: « ای جمیع تشنگان نزد آبها بیایید و همه شما که نقره ندارید بیایید بخرید و بخورید.» در اینجا عیسی مسیح از همان سه لغت مهم صحبت می‌کند: تشنگان؛ بیایید؛ بنوشید. این سه لغت همان قلب انجیل است. آنان که خود را نیازمند می‌بینند و تشنه هستند می‌توانند بیایند و سیراب بشوند. 
عیسی مسیح همچنین در یوحنا ۴: ۱۴ در مورد این آب زنده با زن سامری نیز صحبت کرد. اما گفتگوی او خصوصی بود ولی در اینجا او دعوت همگانی دارد. « لیکن کسی که از آبی که من به او می‌دهم بنوشد؛ تا ابد تشنه نخواهد شد بلکه آن آبی که به او می‌دهم در او چشمه آبی گردد که تا حیات جاودانی می‌جوشد.» مسیح همان تعلیم را در اینجا به صورت عمومی برای همه باز گو می‌کند تا همه این فرصت را داشته باشند که نجات بیابند. 
چگونه می‌توان از مسیح نوشید؟ 
عزیزان از عیسی مسیح نوشیدن یعنی چه؟ یعنی همانا ایمان آوردن به او و دریافت حیات جاوید. در اینجا یک زندگی جدیدی را شخص آغاز می‌کند و در این زندگی جدید؛ او کاملا عوض می‌شود. با ایمان به عیسی مسیح روح‌القدس به او عطا می‌شود و در او زندگی می‌کند. اما برای این تبدیل شخص باید اول تشنه باشد یعنی مشتاق عوض شدن باشد. 
آیا شما مشتاق تبدیل هستید؟ دلیل آمدن شما امروز نشان می‌دهد که می‌خواهید عوض بشوید. آمین 
عیسی مسیح تعلیمی که می‌دهد از عهد قدیم استفاده می‌کند. او می‌داند که یهودیان را چگونه به سوی منظورش هدایت کند. آنان که با تمامی کتب قدیم آشنا بودند اما مفهوم آن را درک نمی‌کردند. آنچه که عیسی مسیح می‌فرماید از کتاب اشعیاء ۵۸: ۱۱ گرفته شده است. «و خداوند تو را همیشه هدایت نموده جان تو را در مکان‌های خشک سیر خواهد کرد و استخوانهایت را قوی خواهد ساخت و تو مثل باغ سیرآب و مانند چشمه آب که آبش کم نشود خواهی بود.» 
زکریا نیز این مطلب را گفته بود و مسیح از او نقل قول می‌نماید. زکریا ۱۴: ۸ « و در آن روز آبهای زنده از اورشلیم جاری خواهد شد.» 
چقدر زیبا! عیسی مسیح از کتب عهد قدیم بهر می‌برد تا پل ارتباطی با مردم برقرار کند. او امروز با من و شما نیز این پل ارتباطی را برقرار می‌کند. خیلی از ایرانیان می‌گویند که من تنها به خدا ایمان دارم. و همین برای من کافی است. می‌دانید پاسخ مسیح به این دسته از ایرانیان چیست؟ تو که به خدا ایمان داری به من نیز ایمان داشته باش و نترس. یوحنا ۱۴: ۱ « دل شما مضطرب نباشد. به خدا ایمان داشته باشید به من نیز ایمان داشته باشید.» پس عیسی مسیح می‌خواهد که شنوندگان بیایند به او ایمان داشته باشند و از نزد او این آب زنده را دریافت کنند. او به نوعی می‌فرماید من آمده ام تا در تو چشمه‌های آب زنده جاری سازم. ولی اول تو باید تشنه باشی. 
آیا می‌دانید که خصوصیات زنده بودن آب چیست؟ آن است که همیشه در حال جاری بودن است. یعنی آب راکد نیست بلکه از یک سو در چشمه جاری می‌شود و از سوی دیگر از چشمه خارج می‌شود. این دقیقا همان چیزی است که عیسی مسیح می‌خواهد ما از او دریافت کنیم و به دیگران انتقال دهیم. او به ما زندگی می‌بخشد تا ما این زندگی جدید را به دیگران معرفی کنیم. 
ما حیات جاوید و زندگی ابدی را از مسیح دریافت می‌کنیم این یعنی نوشیدن از او و دریافت روح‌القدس؛ اما در همین جا تمام نمی‌شود. برای اینکه تازه و زنده بمانیم لازم است که این خبر خوش و حیات جاوید را که مجانی است به دیگران انتقال دهیم. اگر این کار را نکنیم زندگی روحانی ما مرده می‌شود و به زودی به مردابی تبدیل می‌شویم. و مسیح نمی‌خواهد که ما مرداب بشویم بلکه چشمه آب زنده. یعنی انتقال دهنده و پویا. 
عزیزان دنیای اطراف ما از لحاظ روحانی شبیه به یک بیابان خشک و سوزان و بی آب است. برای اینکه حیات روحانی در آن پدید بیاید آب لازم دارد که از طریق شاگردان که من و شما هستیم به آن آب برسد. کلیسا لازم است که به دنیای پیرامون خود آب برساند نه چکه‌های آب بلکه نهرهای آب زنده. این نهرهای آب زنده همانا زندگی ما مسیحیان است که توسط روح‌القدس توانا شده و برای رساندن خبر خوش انجیل و نهر آب حیات به دیگران فعالیت می‌کند. 
شما چگونه در رساندن آب حیات به دنیای اطراف خود سهیم هستید؟ چگونه به فامیل و دوستان خود خبر خوش را می‌رسانید؟ خداوند قدمهای شما را متبارک می‌سازد اگر در این امر مهم با او سهیم باشید. 
پس عزیزان پیام عیسی مسیح برای تشنگان است نه آنانی که تشنگی ندارند. بلکه برای کسانی است که در عطش سوزان زندگی گم شده اند. برای آنانی است که در جستجوی خدا هستند اما او را نیافتند و مایل به شناخت عیسی مسیح هستند. برای آنانی است که می‌خواهند به زندگی خود هدف ببخشند و معنا و مفهوم بدهند. برای آنانی است که کمرهایشان زیر بار سنگین گناه خم شده و نیازمند رهایی هستند. برای آنانی است که از دوست فامیل و آشنایان جفا دیده و در جستجوی پناهگاه هستند. اگر شما جزء این گروه از افراد هستید؛ پس جای درستی آمده اید. مسیح حاضر است تا تشنگی شما سیراب کند. 
برای برطرف شدن این تشنگی باید با ایمان قدم به جلو بگذاری و مسیح را به زندگی خودت دعوت کنی. شاید قبلا این کار را انجام دادی اما مدتی است که آن تشنگی از تو رخت بر بسته و دور شده. شاید لازم است که امروز دوباره عهد خودت ار با خداوندمان عیسی مسیح تازه کنی. 
اگر ایمان آوردی مطمین باش که خدا در تو ساکن است و روح‌القدس در تو زندگی می‌کند و آب زنده در تو جاری است. لازم است که موانع را برداری و تازه گی آب را ببینی. اجازه بده تا روح پاک خدا زندگی تو را هدایت کند. 
من و شما در ایامی هستیم که به زودی روح‌القدس و نزول آن را جشن می‌گیریم. یعنی روز پنطیکاست. این همان وعده عالی است که عیسی مسیح به شاگردان داد تا در اورشلیم بمانند و روح را دریافت کنند. وقتی که عیسی مسیح بر روی زمین بود؛ روح‌القدس هنوز به شاگردان عطا نشده بود. اما ببینید که من و شما چقدر از موهبت عالی برخوردار هستیم که با ایمان به او روح خدا را دریافت می‌کنیم. 
در زمان قدیم روح بر انبیاء قرار می‌گرفت نه در آنها. روح بر آنها قرار می‌گرفت و آنها را برای انجام ماموریت خاصی توانا می‌بخشید. اما امروز این روح در ما ساکن است و باعث می‌شود که در وجود ما نهر آب زنده جاری گردد. وقتی مسیح جلال یافت؛ یعنی مصلوب شد؛ زنده گشت؛ به آسمان نزول کرد: آن موقع روح خود را فرستاد که هر که به او ایمان آورد بتواند این نهر آب زنده را دریافت کند. 
این تازه گی و طراوت توسط روح‌القدس است که در زندگی ما ایجاد می‌شود. ما را مجهز می‌نماید تا برای اهداف خداوند حرکت کنیم. حتی بشارت دهیم و مردم را با این آب زنده آشنا سازیم. همه چیز توسط روح‌القدس است که در ما کار می‌کند. 
عزیزان چه کنیم تا نهرهای آب زنده در ما همیشه جاری بماند و به دیگران برسد؟ 
اول اینکه زندگی خود را تسلیم خداوند کنیم. اطاعت مهمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. نا اطاعتی از خداواند و نافرمانی از احکام او مانع بزرگی است که نهر آب را در ما به مرداب تبدیل می‌کند. یوحنا ۱۴: ۲۳ «آنکه مرا دوست می‌دارد کلام مرا نگاه خواهد داشت. و پدرم او را دوست خواهد داشت و ما نزد او خواهیم آمد و با او مسکن خواهیم گزید.» 
عزیزان یه دروغ کوچک: یک زرنگ بازی کوچک؛ یک میانبر از تو جاب سنتر زدن و به بازار کار راه یافتن؛ همه اینها آن موانعی است که مسدود کننده نهر‌های آب جاری است. اما عزیزان هر وقت در اطاعت خداوند مشکل داریم؛ هراسان نشویم بلکه از روح‌القدس کمک بخواهیم تا ما را توانا سازد. او ما را اینقدر توانا می‌سازد تا به وعده‌های او نیز اعتماد داشته باشیم. 
دوم اینکه اجازه ندهیم هیچ گناه اعتراف نشده‌ای در ما بماند. بلکه آنها را اعتراف کنیم و در تازگی روح زندگی کنیم. اگر افتادیم؛ در همان شرایط نمانیم بلکه برخیزیم و ادامه حرکت دهیم. ما برای پیروزی دعوت شده ایم. یادتان می‌آید: تنفس روحانی داشته باشیم. مداوما از روح پر بشویم و در او سلوک کنیم. ۱ یوحنا ۱: ۹ « ولی اگر به گناهان خود اعتراف کنیم او که امین و عادل است گناهان ما را می‌آمرزد و از هر ناراستی پاکمان می‌سازد.» 
سوم اینکه در مشارکت با دیگر ایمانداران باشیم. از جلسات هفتگی و کلیسایی غفلت نکنیم. عبرانیان ۱۰: ۲۵ « از گرد آمدن با یکدیگر دست نکشیم چنانچه بعضی را عادت شده است. بلکه یکدیگر را بیشتر تشویق کنیم، بخصوص اکنون که شاهد نزدیکتر شدنآن روز هستیم.» عزیزان بودن با دیگر ایمانداران ما را یاری می‌کند تا موانع جاری بودن آب زنده را در زندگی روحانی خود تشخیص بدهیم و سنگها را برداریم. جلسات یکشنبه را با هیچ چیز دیگر عوض نکنیم. اولویت را به خانه خدا و کلیسای مسیح بدهیم و شاهد باشیم که چگونه زندگی ما برکت می‌یابد. 
اجازه بدهید تا دعا کنیم: 
خداوندا از تو می‌خواهیم تا نهرهای آب زنده را در درون ما همیشه تازه نگاه داری. ما می‌خواهیم برای ملکوت تو زندگی کنیم پس ما را یاری کن. ناتوان هستیم و نیازمند قوت تو هستیم. ای عیسی مسیح ما به نزد تو آمده ایم چون در هیچ جای دیگری نمی‌توانیم نهر آب زنده را بیابیم. تنها تو عطا کننده این زندگی ابدی و حیات جاوید و آب زندگانی هستی. 
از اینکه ما را عوض کردی سپاسگذاریم. اما می‌خواهیم در دستان تو باشیم و همیشه تازه گردیم. پس موانع را در زندگی ما بردار و روحی فروتن و افتاده به ما عطا کن تا تو را با تمام دل و جان پیروی کنیم. در نام عیسی مسیح دعا کردیم؛ آمین.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر