تفسیر کاربردی
۸-۱۳ با وجود برگهای انجیل، مرد و زن احساس خجالت میکردند. چشمان وجدان و ضمیر باطن آنها باز شده بود (آیه ۷). آنها فهمیدند که گناه کردهاند و آنها از خدا ترسیدند. وقتی آنها آواز خدا را که در باغ قدم میزد شنیدند،[۱۶] آنها خود را از او پنهان کردند (آیه ۸).
سوالی که خداوند از مرد و زن کرد به این دلیل نبود که از آنها اطلاعی پیدا کند: خدا همه چیز را میداند. بلکه سوال طرح شده برای هدایت مرد و زن جهت اعتراف به گناهشان بود. متاسفانه در این آیات هیچ نشانی از اینکه آیا هرگز مرد و زن به گناهشان اعتراف کردند، دیده نمیشود.[۱۷] در عوض آن، آنها صرفا سعی کردند که همدیگر را متهم کنند (آیات ۱۲-۱۳).
امروز، خدا همچنان هر مرد و زنی را صدا میزند: ”کجا هستی؟“ (آیه ۹). تمام چیزی که او از ما میخواهد این است که از پنهان کردن خود با برگ انجیر باز بایستیم و از جایی که پنهان شدیم بیرون بیاییم و به گناهان خود اعتراف کنیم. سپس او ما را خواهد بخشید و ما را در لباس راستین مسیح خواهد پوشاند (اول یوحنا ۱: ۹).
برای آگاهی بیشتر در رابطه با موضوع ”گناه و منشأ آن“، به مقالات عمومی: سقوط در گناه؛ مراجعه کنید.
۸-۱۳ با وجود برگهای انجیل، مرد و زن احساس خجالت میکردند. چشمان وجدان و ضمیر باطن آنها باز شده بود (آیه ۷). آنها فهمیدند که گناه کردهاند و آنها از خدا ترسیدند. وقتی آنها آواز خدا را که در باغ قدم میزد شنیدند،[۱۶] آنها خود را از او پنهان کردند (آیه ۸).
سوالی که خداوند از مرد و زن کرد به این دلیل نبود که از آنها اطلاعی پیدا کند: خدا همه چیز را میداند. بلکه سوال طرح شده برای هدایت مرد و زن جهت اعتراف به گناهشان بود. متاسفانه در این آیات هیچ نشانی از اینکه آیا هرگز مرد و زن به گناهشان اعتراف کردند، دیده نمیشود.[۱۷] در عوض آن، آنها صرفا سعی کردند که همدیگر را متهم کنند (آیات ۱۲-۱۳).
امروز، خدا همچنان هر مرد و زنی را صدا میزند: ”کجا هستی؟“ (آیه ۹). تمام چیزی که او از ما میخواهد این است که از پنهان کردن خود با برگ انجیر باز بایستیم و از جایی که پنهان شدیم بیرون بیاییم و به گناهان خود اعتراف کنیم. سپس او ما را خواهد بخشید و ما را در لباس راستین مسیح خواهد پوشاند (اول یوحنا ۱: ۹).
برای آگاهی بیشتر در رابطه با موضوع ”گناه و منشأ آن“، به مقالات عمومی: سقوط در گناه؛ مراجعه کنید.
ترجمه قدیم
۱۴ پس خداوند خدا به مار گفت: «چونكه این كار كردی، از جمیع بهایم و از همة حیوانات صحرا ملعونتر هستی! بر شكمت راه خواهی رفت و تمام ایام عمرت خاك خواهی خورد. ۱۵ و عداوت در میان تو و زن، و در میان ذُرّیت تو وذریت وی میگذارم؛ او سر تو را خواهد كوبید و تو پاشنة وی را خواهی كوبید.»
تفسیر کاربردی
۱۴-۱۵ اول از همه بخاطر نقشی که مار در وسوسه زن داشت، داوری خدا که در واقع لعنت بود بر مار واقع شد. مار و تمامی نسل او از این پس بر روی شکمشان راه خواهند رفت و خاک خواهند خورد،[۱۸] که نشانهای از شکست است.
این داوری بر روی مار و مرد و زن، صرفا محدود به این سه شخص نمیشود. این داوری نسل آنان را نیز در بر میگرفت. در واقع، میتوان به مار، و به مرد و زن به شکل ”سران“ دو نسل نگاه کرد که با هم عداوتدارند (آیه ۱۵). این دشمنی زمانی به اوج خود میرسد که نسل زن، سر مار (”سر تو“) را خُرد و له خواهد کرد. این سر خود مار است (نه فقط نسل او) که کوبیده خواهد شد، اشاره به سر مار نشانی است از نمایندگی بالاترین قدرت شریر که شیطان نامیده میشود. در اصل ما میتوانیم در آیه ۱۵ قولی را که در مورد مسیح وجود دارد، ببینیم. عیسی مسیح، از نسل زن خواهد آمد و قدرت شیطان را خواهد ”کوبید“ و کار او را نابود خواهد ساخت (اول یوحنا ۳: ۸). همچنین عیسی در این کشاکش از پاشنه پا مجروح خواهد شد[۱۹] و پیروزی را پدیدار خواهد کرد. بدینسان در میان این داوری سخت و شدید که در این آیات داده شده است، خداوند به رحمت خود، امید به نجات دهنده ای[۲۰] را مژده میدهد که در انتها بر شریر چیره خواهد شد و سبب میشود دوباره صاحب برکتی شویم که آنرا از دست داده بودیم.
۱۴ پس خداوند خدا به مار گفت: «چونكه این كار كردی، از جمیع بهایم و از همة حیوانات صحرا ملعونتر هستی! بر شكمت راه خواهی رفت و تمام ایام عمرت خاك خواهی خورد. ۱۵ و عداوت در میان تو و زن، و در میان ذُرّیت تو وذریت وی میگذارم؛ او سر تو را خواهد كوبید و تو پاشنة وی را خواهی كوبید.»
تفسیر کاربردی
۱۴-۱۵ اول از همه بخاطر نقشی که مار در وسوسه زن داشت، داوری خدا که در واقع لعنت بود بر مار واقع شد. مار و تمامی نسل او از این پس بر روی شکمشان راه خواهند رفت و خاک خواهند خورد،[۱۸] که نشانهای از شکست است.
این داوری بر روی مار و مرد و زن، صرفا محدود به این سه شخص نمیشود. این داوری نسل آنان را نیز در بر میگرفت. در واقع، میتوان به مار، و به مرد و زن به شکل ”سران“ دو نسل نگاه کرد که با هم عداوتدارند (آیه ۱۵). این دشمنی زمانی به اوج خود میرسد که نسل زن، سر مار (”سر تو“) را خُرد و له خواهد کرد. این سر خود مار است (نه فقط نسل او) که کوبیده خواهد شد، اشاره به سر مار نشانی است از نمایندگی بالاترین قدرت شریر که شیطان نامیده میشود. در اصل ما میتوانیم در آیه ۱۵ قولی را که در مورد مسیح وجود دارد، ببینیم. عیسی مسیح، از نسل زن خواهد آمد و قدرت شیطان را خواهد ”کوبید“ و کار او را نابود خواهد ساخت (اول یوحنا ۳: ۸). همچنین عیسی در این کشاکش از پاشنه پا مجروح خواهد شد[۱۹] و پیروزی را پدیدار خواهد کرد. بدینسان در میان این داوری سخت و شدید که در این آیات داده شده است، خداوند به رحمت خود، امید به نجات دهنده ای[۲۰] را مژده میدهد که در انتها بر شریر چیره خواهد شد و سبب میشود دوباره صاحب برکتی شویم که آنرا از دست داده بودیم.
ترجمه قدیم
۱۶ و به زن گفت: «اَلَم و حمل تو را بسیار افزون گردانم؛ با الم فرزندان خواهی زایید و اشتیاق تو به شوهرت خواهـد بود و او بر تو حكمرانی خواهد كرد.»
۱۶ و به زن گفت: «اَلَم و حمل تو را بسیار افزون گردانم؛ با الم فرزندان خواهی زایید و اشتیاق تو به شوهرت خواهـد بود و او بر تو حكمرانی خواهد كرد.»
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر