تبدیل هیأت عیسی (۱۷: ۱-۱۳)
(مرقس ۹: ۲-۱۳؛ لوقا ۹: ۲۷-۳۶)
۱-۱۳ مرقس ۹: ۲-۱۳ و تفسیر آن مشاهده شود.
(مرقس ۹: ۲-۱۳؛ لوقا ۹: ۲۷-۳۶)
۱-۱۳ مرقس ۹: ۲-۱۳ و تفسیر آن مشاهده شود.
شفای پسر دیو زده (۱۷: ۱۴-۲۳)
(مرقس ۹: ۱۴-۳۲، ۱۱: ۲۲-۲۳؛ لوقا ۹: ۳۷-۴۵)
۱۴-۱۹ مرقس ۹: ۱۴-۲۹ و تفسیر آن مشاهده شود.
(مرقس ۹: ۱۴-۳۲، ۱۱: ۲۲-۲۳؛ لوقا ۹: ۳۷-۴۵)
۱۴-۱۹ مرقس ۹: ۱۴-۲۹ و تفسیر آن مشاهده شود.
۲۰ مرقس ۱۱: ۲۲-۲۳ و تفسیر آن مشاهده شود.
۲۱-۲۳ مرقس ۹: ۲۹-۳۲ و تفسیر آن مشاهده شود.
مالیات هیکل (۱۷: ۲۴-۲۷)
۲۴ تمامی یهودیان از سن بیست سال به بالا موظف بودند که مالیاتی معادل دو درهم برای هیکل یعنی معبد بزرگ اورشلیم بپردازند (خروج ۳۰: ۱۱-۱۴). در ایام عیسی سکۀ دو درهمی وجود نداشت، لذا دو نفر به اتفاق یکدیگر چهار درهم میپرداختند (آیۀ ۲۷). هیکل مجتمع عظیمی از بناهایی در اورشلیم بود که هزینۀ نگهداری آن بسیار بالا بود. هیکل مرکز مذهب یهود بود. یهودیان از تمامی نواحی به آنجا میآمدند تا خدا را پرستش کرده، قربانی بگذرانند. بنابراین، کاهنان یهودی با تحمیل مالیات بر تمامی یهودیان از عهدۀ هزینه نگهداری معبد برمی آمدند.
۲۴ تمامی یهودیان از سن بیست سال به بالا موظف بودند که مالیاتی معادل دو درهم برای هیکل یعنی معبد بزرگ اورشلیم بپردازند (خروج ۳۰: ۱۱-۱۴). در ایام عیسی سکۀ دو درهمی وجود نداشت، لذا دو نفر به اتفاق یکدیگر چهار درهم میپرداختند (آیۀ ۲۷). هیکل مجتمع عظیمی از بناهایی در اورشلیم بود که هزینۀ نگهداری آن بسیار بالا بود. هیکل مرکز مذهب یهود بود. یهودیان از تمامی نواحی به آنجا میآمدند تا خدا را پرستش کرده، قربانی بگذرانند. بنابراین، کاهنان یهودی با تحمیل مالیات بر تمامی یهودیان از عهدۀ هزینه نگهداری معبد برمی آمدند.
۲۵-۲۶ پطرس به مأمورین مالیات گفت که عیسی مالیات هیکل را خواهد پرداخت. در ذهن پطرس، عیسی و شاگردانش میبایست همانند تمامی دیگر یهودیان مالیات را بپردازند.
لیکن عیسی به پطرس فرمود که ضروری نیست که فرزندان مالیات بپردازند (آیۀ ۲۶). منظور عیسی ازفرزندان، فرزندان واقعی خداست، یعنی کسانی که به مسیح ایمان دارند. معمولاً پادشاهان از فرزندان خود مالیات نمیگیرند. بنابراین، رهبران یهودی نباید از فرزندان راستین خدا، یعنی عیسی و پیروانش مالیات بگیرند.
برای ایمانداران به مسیح، پرستش در هیکل دیگر ضروری نبود. پیش از دورۀ مسیح ضروری بود که قربانی هایی برای گناه در هیکل گذرانده شود. اما مسیح خودش قربانی نهایی برای گناه بود (عبرانیان ۷: ۲۷ و تفسیر آن مشاهده شود). لذا بعد از آمدن مسیح، دیگر گذراندن قربانی ضروری نبود. شخصی بزرگتر از هیکل یعنی عیسی آمده بود (متی ۱۲: ۶). به راستی که ایمانداران، یعنی «اسرائیل جدید» خود تبدیل به هیکل یا معبد روحانی شده بودند (اول قرنتیان ۳:۱۶-۱۷، افسسیان ۲: ۲۱-۲۲ و تفسیر آنها مشاهده شود). بنابراین، منظور گفتۀ عیسی به پطرس این بود: «برای ما ضروری نیست که مالیات بپردازیم.»
لیکن عیسی به پطرس فرمود که ضروری نیست که فرزندان مالیات بپردازند (آیۀ ۲۶). منظور عیسی ازفرزندان، فرزندان واقعی خداست، یعنی کسانی که به مسیح ایمان دارند. معمولاً پادشاهان از فرزندان خود مالیات نمیگیرند. بنابراین، رهبران یهودی نباید از فرزندان راستین خدا، یعنی عیسی و پیروانش مالیات بگیرند.
برای ایمانداران به مسیح، پرستش در هیکل دیگر ضروری نبود. پیش از دورۀ مسیح ضروری بود که قربانی هایی برای گناه در هیکل گذرانده شود. اما مسیح خودش قربانی نهایی برای گناه بود (عبرانیان ۷: ۲۷ و تفسیر آن مشاهده شود). لذا بعد از آمدن مسیح، دیگر گذراندن قربانی ضروری نبود. شخصی بزرگتر از هیکل یعنی عیسی آمده بود (متی ۱۲: ۶). به راستی که ایمانداران، یعنی «اسرائیل جدید» خود تبدیل به هیکل یا معبد روحانی شده بودند (اول قرنتیان ۳:۱۶-۱۷، افسسیان ۲: ۲۱-۲۲ و تفسیر آنها مشاهده شود). بنابراین، منظور گفتۀ عیسی به پطرس این بود: «برای ما ضروری نیست که مالیات بپردازیم.»
۲۷ با اینحال، عیسی به پطرس فرمود که مالیات را به هر طریق که شده، بپردازد «مبادا که ایشان را برنجانیم.» با وجود اینکه ایشان نمیبایست مالیاتی بپردازند، اما آن را پرداختند تا بی دلیل باعث رنجش یهودیان نشوند، مبادا از او رو گردان گردند (اول قرنتیان ۸: ۹ و تفسیر آن مشاهده شود). خدا به طرز معجزه آسایی سکۀ چهار درهمی را از دهان یک ماهی مهیا فرمود!
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر