۱در ابتدا، خدا آسمانها و زمین را آفرید.
تفسیر کاربردی
۱ در ابتدا همه چیز با خدا آغاز میشود. خدا زمین و آسمان را آفرید؛ او آفریننده جهان و تمامی هستی است. منشا هر آن چیزی که وجود دارد، حاصل خلاقیت کار خداوند است.
کلمه ابتدا، دلالت بر شروع یک دوره از زمان دارد که روزی به پایان میرسد. خدا قبل از ”ابتدا“ میزیسته است؛ او همیشه وجود داشته و ابدی است. اما آسمانها و زمین همیشه وجود نداشتهاند و برای همیشه نیز وجود نخواهند داشت. آنها از بین خواهند رفت و آسمان و زمینی جدید که هرگز از بین نخواهند رفت، جای آنها را خواهند گرفت (متی ۲۴: ۳۵؛ دوم پطرس ۳: ۱۰-۱۳؛ مکاشفه ۲۱: ۱). کتاب مقدّس سپس، داستان آفرینش و مراقبت خداوند از زمین را از آغاز تا به انتها شرح میدهد.
خدا آفرید . . . این اولین گفتار بزرگ کتاب مقدّس است که در مقابل تمامی فلاسفه و ادیان جهان که خدای واحد و حقیقی جهان را انکار میکنند، ایستاده است. این گفتار در مقابل آنانی که میگویند خدا وجود ندارد، ایستاده است. در مقابل کسانی که میگویند خدایان زیادی وجود دارند، ایستاده است. در مقابل طبیعت گرایانی که میگویند خداوند و جهان یکی هستند، ایستاده است. در مقابل بت پرستان که بتهای ساخت دست خود را میپرستند که دارای هیچ قدرتی نیستند، ایستاده است. و در آخر، مقابل تئوریهایی که میگوید منشا جهان و هستی صرفا بصورت تصادفی بوجود آمده است، ایستاده است (مقالات عمومی: آفرینش، تکامل، یا هر دو مشاهده شود).
کتاب مقدّس دقیقا به ما نمیگوید که خدا چگونه جهان را آفرید؛ تعداد زیادی سوال بدون جواب وجود دارد. او چطور توانسته است همه چیز را در شش روز بیست و چهار ساعته بیافریند؟ آیا ممکن است زمان زیادی مابین اتفاقات آیه ۱ و ۲ و یا ۲ و ۳ سپری شده باشد؟ این تفسیر هیچگونه پاسخی برای این سوالات ارائه نمیکند. ما چه میتوانیم بگوییم، با این وجود که امروز جهان موجودیت خود را در مقابل چشمان ما به نمایش میگذارد و شهادتی روشن از آفرینندهای با قدرت، با حکمت و با نیکویی نامحدود ارائه میدهد. بحث اینکه این جهان شگفت انگیز تنها بر اساس یک جریان مادی و تصادف بوجود آمده باشد، یقینا نادیده گرفتن بینش و هوشی است که به ما انسانها داده شده است.
آسمانْ جلال خدا را بیان میكند و فلک از عمل دستهایش خبر میدهد (مزامیر ۱۹: ۱). زیرا که چیزهای نادیده او یعنی قوت سرمدی و الوهیتش از حین آفرینش عالم بوسیله کارهای او فهمیده و دیده میشود تا ایشان را عذری نباشد (رومیان ۱: ۲۰).
ابتدای حكمت ترس خداوند است (امثال ۹: ۱۰). اساس این حقیقت بزرگ، که مانند رشتهای از سراسر کل کتاب مقدّس میگذرد، درست اینجا و در اولین آیه از کتاب پیدایش دیده میشود: در ابتدا، خدا آسمانها و زمین را آفرید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر