۱۳۹۳ دی ۱۵, دوشنبه

طریق عادلان و طریق گناهکاران

تفسیر کاربردی   مزامیر  فصل ۱
۱ مزمور ۱ مبین دو طریق یا دو مسیر است: طریق عادلان و طریق گناهکاران [۴] (آیه ۶). در زندگی تنها دو راه وجود دارد؛ راه دیگری در این مابین وجود ندارد. 
خوشا‏بحال کسی . . . (آیه ۱). عادلان بوسیله خداوند برکت یافته و "خوشا‏بحال" خواهند شد. "خوشا‏بحال" آنانی هستند که برکت یافته‏اند؛ برکت یافتن به معنی تحت حمایت و حفاظت خداوند قرار گرفتن است، به معنی در آرامش و صلح زندگی کردن، خشنود بودن، و شاد بودن است (متی ۵: ۳-۱۲). گرچه بدین معنی نیست که زندگی شخص تهی از غم و رنج خواهد بود؛ حتی بدین مفهوم نیست که شخص همیشه در کامیابی مادی به سر خواهد برد. در ورای همه این چیزها برکت خداوند برکتی روحانی می‏باشد. دریافت برکات در این دنیا آغاز می‏شود اما در دنیای بعدی بطور کامل قابل رؤیت خواهد بود. 
دقت شود که شخص عادل دو کار را انجام می‏دهد: اول خود را از راه شریران و بدکاران جدا می‏سازد [۵] (آیه ۱)، و دوم به راه خداوند می‏پیوندد (آیه ۲). اگر کسی بخواهد در راه عادلان باقی بماند هر دو این اقدامات ضروری هستند. [۶]
۲ شخص عادل راغب به شریعت خداوند [۷] است و در سراسر ساعتهای بیداری خود در آن تفکر می‏کند. تفکر در شریعت فقط به مفهوم روزی یک بار "رازگاهان" داشتن نیست؛ بلکه به مفهوم اعمال آگاهانه شریعت خداوند در زندگی روزانه شخص است. حتی این فقط به مفهوم یاد آوری و مطالعه کلام خداوند هم نیست گرچه این کار بسیار پر اهمیت است؛ مفهوم آن در ورای تمامی این چیزها، قرار دادن کلام خداوند در عمل است (متی ۷: ۲۱؛ یعقوب ۱: ۲۲، ۲۵). 
دقت شود که شخص عادل از شریعت خداوند صرفا به عنوان انجام وظیفه یا یک التزام اطاعت نمی‏کند؛ شخص عادل در انجام شریعت خداوند رغبت دارد. برای ایمانداران پیروی از شریعت یک بار سنگین و تحمیل شده نیست، بلکه برکت است. خداوند برای خیریت ما و برای شادمانی ما شریعت را عطا کرده است؛ از اینرو ما می‏توانیم "راغب" و خرسند به انجام آن باشیم. اطاعت از شریعت، آزادی، تندرستی، و وجدان آسوده به همراه می‏آورد؛ اطاعت از شریعت ما را بسوی دوستی با خداوند سوق می‏دهد. برای ایمانداران اطاعت از شریعت در واقع لذت آور است.
۳ شخص عادل و برکت یافته مثل درخت است. و خداوند فراهم کننده آب است (یوحنا ۴: ۱۰-۱۴)، و در نتیجه درخت میوه به بار می‏آورد (یوحنا ۱۵: ۱۶). هر آنچه‌ را که عادلان انجام می‏دهند (مطابق با اراده خداوند) نیك‌ انجام‌ خواهد بود - یعنی "میوه" به بار خواهد آورد. [۸]
۴-۵ اما شریران هیچ ارزشی ندارند؛ میوه‏های ماندگار به بار نمی‏آورند. آنها مثل کاهند و باد آنها را پراکنده می‏سازد. آنها ممکن است در این دنیا "پراکنده" نشوند، اما مطمئنا در دنیای بعدی چنین خواهد شد؛ درداوری نهایی و وقتی که خداوند تمامی نژاد بشر را مورد داوری قرار می‏دهد. آنوقت شریران قادر بهایستادن نخواهند بود؛ آنها قادر به تحمل و ایستادگی در مقابل داوری خداوند نخواهند بود (مکاشفه ۶: ۱۵-۱۷). آنها در جماعت عادلان قرار داده نخواهند شد (آیه ۵)، یعنی در جمع ایماندارانی که مورد قبول خداوند قرار گرفته و از دوستی با خداوند هم حالا و هم تا ابد لذت خواهند برد (مکاشفه ۲۱: ۲۷).
۶ این آیه آخر یک بار دیگر دو طریقی را که مردان و زنان می‏توانند در این دنیا طی کنند مورد مقایسه قرار می‏دهد: یکی از آنها راهی است که توسط خداوند "محافظت" می‏شود، و دیگری راهی است که به "هلاکت" ختم می‏شود و ما می‏توانیم بفهمیم که اگر "طریق" شریران هلاکت است، پس خود شریران نیزهلاک خواهند شد. 
در انتخاب ما بین این دو طریق، مهمترین سوال برای پرسش این است: آنها به کجا ختم خواهند شد؟ یک راه به حیات، و راه دیگر به مرگ ختم می‏شود (تثنیه ۳۰: ۱۵-۲۰؛ متی ۷: ۱۳-۱۴ مشاهده شود). تصور کاملی در مورد زندگی پس از مرگ به خوبی در عهد قدیم بازگو نشده است، اما از تعلیمات عهد جدید ما می‏توانیم بفهمیم که "حیات" و "مرگ" ذکر شده در اینجا، در واقع حیات ابدی و مرگ ابدی می‏باشد. از اینرو انتخاب مابین این دو راه بسیار حساس است. آیا چند لحظه لذت گناه در این دنیا ارزش از دست دادن حیات جاودان در آسمان را دارد؟ این مهمترین سوالی است که هر زن و مردی می‏تواند از خود بپرسد و مزمور ۱ جواب آنرا ارائه می‏دهد: نه، هیچ چیزی ارزش از دست دادن زندگی ابدی با خداوند را در آسمان ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر