تعمید روح Baptism of the Holy Spirit
اصطلاح تعمید روحالقدس از عبارت "او شما را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد" (لوقا ۳: ۱۶) سرچشمه میگیرد، به بیان دیگرسخن از فرو رفتن در روح است درست همانطوری كه یوحنای تعمید دهنده ایمانداران را با فرو بردن آنها در آب تعمید داده بود به همین ترتیب ایمانداران باید در پری روح فرو برده شوند.
خدا از طریق مسیح آغاز جدیدی شروع كرد و او نخست زاده كسانی شد كه روح بر آنها نازل شد. خدا این كار را كرد تا از طریق مسیح همان روح را بر دیگر نخست زادگان، "افاضه كند".
پسر خدا كه توسط روح تولید شده بود و پسر انسان نیز بود، در آغاز خدمت خود بر زمین، روحالقدس را دریافت كرد تا بتواند همان روحالقدس را به تمام كسانی كه از نو متولد شده بودند و قرار بود فدیه شوند، عطا كند. به همین مناسبت روحالقدس روح فرزند خواندگی نیز نامیده میشود (رومیان ۱۵:۸).
اوﻟﻴﻦ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻛﻨﺘﺮل روح ﺧﺪا ﺑﺮ ﻧﻔﺲ ﻣﺎ را ﺗﻌﻤﻴﺪ روح اﻟﻘﺪس میخوانند. ﺑﻌﺪ از آن ﻛﻪ ﻣﺎ ﻳک ﺑﺎر ﺑﻪ ﻃﻮر عملی و ﻣﻠﻤﻮس، اﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ را ﻳﺎد ﮔﺮﻓﺘﻴﻢ میباید ﻫﺮ روزه ﻧﻔﺲ ﺧﻮد را ﺑﻪ ﻛﻨﺘﺮل روح ﺧﺪا ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﻤﺎﺋﻴﻢ ﺗﺎ از ﻣﺎ ﺑﺮای اﺟﺮای ﻛﺎر ﻋﻈﻴﻢ ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﺪ. از آن ﺑﻪ ﺑﻌﺪ اﻳﻦ ﺗﺴﻠﻴﻢ روزاﻧﻪ ﺑﻪ ﭘﺮی روحالقدس ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ و ﻛﻼم خدا ﻣﺎ را ﺑﻪ ﭘﺮی روزاﻧﻪ؛ ﺗﺸﻮﻳﻖ میکند.
ﻳک اﻳﻤﺎﻧﺪار ﺑﻪ ﻣﺴﻴﺢ در زﻣﺎن ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎزه ﺻﺪ درﺻﺪ روح اﻟﻘﺪس را درﻳﺎﻓﺖ میﻛﻨﺪ. ولی ﻳک اﻳﻤﺎﻧﺪار ﻳﺎ ﺑﻮاﺳﻄﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﺨﺼﻮص و ﻳﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﮔﻨﺎه و ﻳﺎ ﺑﻨﺪﻫﺎ نمیﺘﻮاﻧﺪ ﺻﺪ در ﺻﺪ روان ﺧﻮد را ﺑﻪ روح اﻟﻘﺪس ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻛﻨﺪ. در اﻳﻦ ﺻﻮرت ﻧﻔﺲ ﻣﺎ ﻫﻨﻮز در ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺎﺳﺖ و ﻃﺒﻖ این آﻳﻪ ﺑﺎ روح در ﻧﺰاع است. "زﻳﺮا ﺧﻮاﻫﺶ ﺟﺴﻢ ﺑﻪ ﺧﻼف روح اﺳﺖ و ﺧﻮاﻫﺶ روح ﺑﻪ ﺧﻼف ﺟﺴﻢ و اﻳﻦ ﺑﺎ دو ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻨﺎزﻋﻪ میﻛﻨﻨﺪ ﺑﻄﻮری ﻛﻪ آنچه میخواهید نمیﻛﻨﻴﺪ" (غلاطیان ۵: ۱۷).
در زمانی ﻛﻪ ﻣﺎ ﺗﻮﻟﺪ ﺗﺎزه میﻳﺎﺑﻴﻢ، ﺧﺪا روح ﺗﺎزهای از ﺟﻨﺲ روح ﺧﻮد ﺑﻪ ﻣﺎ ﻫﺪﻳﻪ میدﻫﺪ ولی روان میباید ﻳﺎد ﺑﮕﻴﺮد ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ این روح ﮔﺮدد. ﻧﻔﺲ ﻣﺎ در طی سالهای بسیار زیادی ﻛﻨﺘﺮل ﻛﻨﻨﺪة زندگی ﻣﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ. ولی وقتی ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻤﺎم آگاهی از ﻛﻼم ﺧﺪا و ﺷﻨﺎﺧﺖ روح و روان ﺧﻮد (ﻓﻜﺮ- اﺣﺴﺎﺳﺎت- اراده) ﺑﺎ اﻳﻤﺎن روان ﺧﻮد را ﺗﺴﻠﻴﻢ روحاﻟﻘﺪس میﻛﻨﻴﻢ در آن ﺻﻮرت دﻳﮕﺮ ﻧﻔﺲ و روان و ﺟﺎن ما در ﻛﻨﺘﺮل ﻣﺎ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﺑﻠﻜﻪ روح ﺧﺪا ﻣﺎ را ﻫﺪاﻳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ کرد.
تعمید روحالقدس را میتوانیم اینطور توضیح بدهیم که سبب وحدت ایمانداران با مسیح و با ایمانداران دیگر در بدن مسیح میشود. در کتاب مقدس اول قرنتیان ۱۲: ۱۲-۱۳ مرکز بحث در مورد تعمید روحالقدس است: "زیرا چنانکه بدن یکیست و اعضای متعدد دارد و تمامی اعضای بدن اگر چه بسیار است یکتن میباشد همچنین مسیح نیز میباشد. زیرا که جمیع ما به یک روح در یک بدن تعمید یافتیم خواه یهود خواه یونانی خواه غلام خواه آزاد و همه از یک روح نوشانیده شدیم" (۱ قرنتیان ۱۲: ۱۳).
نخستین اشاره به تعمید روحالقدس در عهد جدید، مربوط به یحیای تعمید دهنده میگردد (متی ۳: ۱۱؛ مرقس ۱: ۸؛ لوقا ۳: ۱۶). یحیی گفت که تعمید او، به آب است، اما مسیح موعود ایمانداران را به روحالقدس و آتش تعمید خواهد داد. در مورد تعمید آب، شبان کلیسا شخص ایماندار را به آب تعمید میدهد؛ اما در مورد تعمید روحالقدس، خود عیسی شخص ایماندار را به روحالقدس تعمید میدهد. عیسی خودش اصطلاح تعمید روحالقدس را به کار میبرد و بین تعمید یحیی با آب و تعمید روحالقدس تمایز قائل میشود. عیسی همچنین تعمید با روحالقدس را تجربهای میداند که به هنگام وقوع آن، روحالقدس بر شاگردانش نازل میشود و آنان قوت مییابند (اعمال ۱: ۸). در اعمال ۱: ۴ و لوقا ۲۴: ۴۹، عیسی به شاگردانش میفرماید که منتظر یافتن این قدرت باشند.
سوال این است که آیا امروزه ما میتوانیم از قدرت روحالقدس و عطایای خاص او بهرهمند شویم؟ و اگر میتوانیم از آنها بهرهمند شویم، چه زمانی و چگونه میتوانیم آنها را بیابیم؟
کتاب مقدس به روشنی تعلیم میدهد که روحالقدس در درون همه ایمانداران ساکن است (رومیان ۸: ۹؛ اول قرنتیان ۶: ۱۹؛ غلاطیان ۴: ۶)، اما او میتواند به اشکال مختلف در زندگی ایمانداران مختلف عمل کند. یحیای تعمید هنده، از زمانی که در رحم مادرش بود، پر از روحالقدس بود (لوقا ۱: ۱۵، ۴۱: ۴۴). پس از تعمید در آب، روحالقدس به شکل کبوتری بر او نازل شد (مرقس ۱: ۱۰؛ یوحنا ۱: ۳۲-۳۳). عیسی در طول خدمت خویش بر زمین، به شاگردانش قدرت و اقتدار داد تا بیماریها را شفا دهند و دیوها را اخراج کنند. این قدرت را هم به دوازده شاگرد اصلی خود و هم به هفتاد و دو شاگرد دیگر داد (لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۱، ۹، ۱۷-۱۹). او بعدها وعده داد که روحالقدس نه تنها با آنها بلکه در آنها خواهد بود (یوحنا ۱۴: ۱۶-۱۷). پیش از روز پنطیکاست، عیسی بر شاگردان خود دمید و فرمود: «روحالقدس را بیابید» (یوحنا ۲۰: ۲۲). اما او به همان شاگردان فرمود که منتظر روحالقدس باشند، یعنی منتظر تعمید روحالقدس، که با قدرت بر ایشان نازل خواهد شد (لوقا ۲۴: ۴۹؛ اعمال ۱: ۴). در باب دوم کتاب اعمال رسولان، آنان روحالقدس را دریافت کردند تا از قوت و عطایا برخوردار شوند؛ این رخداد را میتوان آغاز دوران خدمت کلیسا دانست. شاگردان همه جا موعظه میکردند، توبه کنندگان را شاگرد مسیح میساختند، ایشان را با آب تعمید میدادند، و تشویقشان میکردند که روحالقدس را دریافت کنند تا قدرت یافته ، از عطایای خاص او بهره مند شوند (اعمال ۸: ۱۴-۱۷، ۹: ۱۷، ۱۹: ۱-۶، اول قرنتیان ۱۲: ۸-۱۰).
در زبان یونانی، واژههای بسیاری برای توصیف تجربه تعمید روحالقدس به کار رفته است. ما قبلا اصطلاحات «تعمید با روحالقدس» (اعمال ۱: ۵، ۱۱: ۱۶)، «قوت یافتن» (اعمال ۱: ۸) و «نازل شدن» روحالقدس (اعمال ۱: ۸، ۸: ۱۶، ۱۰: ۴۴، ۱۱: ۱۵، ۱۹: ۶) را برسی کردیم. در عهد جدید، اصطلاحات «پر شدن از روحالقدس» (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱ ۹: ۱۷)، «افاضه شدن روحالقدس» (اعمال ۱۰: ۴۵)، و «یافتن روحالقدس» (اعمال ۸: ۱۵، ۱۰: ۴۷، ۱۹: ۲) نیز به کار گرفته شده است. به این موضوع توجه داشته باشید که همان شاگردانی که در لوقا ۹: ۱-۲، ۱۰: ۹، ۱۷-۱۹ قوت و عطایا را یافتند و مجددا در یوحنا ۲۰: ۲۲ روحالقدس را دریافت کردند، بار دیگر در اعمال باب دوم روحالقدس را یافتند (به اعمال ۱۰: ۴۷ مراجعه کنید). همان شاگردانی که در اعمال ۳: ۴ «پر از» روحالقدس شدند، باز در اعمال ۴: ۳۱ «پر از» روحالقدس گشتند. میتوان مشاهده کرد که به تجارب مختلف میتوان نام واحدی را اطلاق کرد و به یک تجربه واحد میتوان دو یا سه نام مختلف داد.
علاوه بر این، همان تجربه واحد در کتاب اعمال رسولان، در زمانهای مختلف و به طرق مختلف به وقوع میپیوندد. این تجربه گاه: ۱) پس از ایمان آوردن و پس از دریافت روحالقدس که قبلا به شکلی به فرد داده شده، رخ میدهد (یوحنا ۲۰: ۲۲؛ اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱)؛ ۲) گاه پس از ایمان آوردن و چند روز پس از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۸: ۹-۱۷)؛ ۳) بعضی اوقات به هنگام ایمان آوردن و پیش از تعمید آب به وقوع میپیوندد (اعمال ۱۰: ۴۴-۴۸)؛ ۴) گاهی نیز پس از ایمان آوردن و چند دقیقه پس از تعمید آب رخ میدهد (اعمال ۱۹: ۱-۶). برای برخی، روحالقدس هنگامی نازل میشود که بر ایشان دست نهاده شود (اعمال ۸: ۱۷، ۹: ۱۷، ۱۹: ۶؛ دوم تیموتاوس ۱: ۶)؛ و برای برخی دیگر، نزول روحالقدس بدون نهادن دست بر ایشان صورت میگیرد (اعمال ۲: ۴، ۴: ۳۱، ۱۰: ۴۴).
بنابراین، با بررسی این آیات، در مییابیم که روحالقدس میتواند به اشکال مختلف بر یک ایماندار نازل شود و به طرق مختلف در وی کار کند. روحالقدس در نحوۀ عمل کردن مختار است، و انسان نمیتواند قوانین مورد علاقه خود را بر او تحمیل کند. موضوع اصلی این است که آیا قدرت روحالقدس به شکل آشکار در زندگی مان دیده میشود یا نه. ما باید دعا کنیم که این قدرت به شکلی در زندگی مان دیده شود (اعمال ۸: ۱۴-۱۷، ۹: ۱۷). روحالقدس به هر طریقی عمل کند، ما باید خدا را بخاطر عملکردش شکر کنیم.
همه مسیحیان ایمان دارند که روحالقدس در وجود هر کسی که به عیسی ایمان آورد، حضور دارد (رومیان ۸: ۹؛ افسسیان ۴: ۳۰). بسیاری از مسیحیان همچنین معتقدند که ما روحالقدس را در تعمید آب و شام خداوند به طریقی خاص دریافت میکنیم (اول قرنتیان ۱۰: ۲-۴، ۱۲: ۱۳؛ تیطس ۳: ۵). برخی دیگر نیز معتقدند که روحالقدس میتواند به شکلی خاص و برای خدمتی خاص همچون خدمت شبانی، شماسی یا بشارت (اعمال ۶: ۶، ۱۳: ۲-۳؛ اول تیموتائوس ۴: ۱۴؛ دوم تیموتائوس ۱: ۶)، یا برای دریافت قدرت مضاعف و تشویق و دلگرم شدن عطا شود (اعمال ۴: ۳۱).
در میان مسیحیانی که معتقدند که عطایا و قدرت روحالقدس امروزه نیز باید در کلیسا دیده شود، در مورد اینکه ما چه زمانی و چگونه میتوانیم آنها را دریافت کنیم، دیدگاههای متفاوتی وجود دارد. بسیاری بر این عقیدهاند که همان گونه که در اعمال ۱۰: ۴۴ آمده، «تعمید روحالقدس» را همۀ ایمانداران در زمان ایمان آوردن مییابند: اما عطایای روحالقدس ممکن است پس از گذشت چند سال، در زندگی مسیحیان ظاهر شود. گروهی دیگر نیز معتقدند «تعمید روحالقدس» در زمان تعمید آب به وقوع میپیوندد، و در این مورد به تعمید عیسی در متی ۳: ۱۶-۱۷ و وقایع اعمال ۱۹: ۵-۶ اشاره میکنند که روحالقدس مدت کوتاهی پس از تعمید آب نازل میشود. این دو گروه اعتقاد دارند که آیات دیگری که در اعمال رسولان در این مورد وجود دارد، استثناهایی هستند که با طریق معمولی دریافت روحالقدس تفاوت دارند؛ به نظر ایشان، طریق معمول این که فرد تعمید روحالقدس را معمولا به هنگام ایمان آوردن یا تعمید آب، مییابد. طبق نظر ایشان، از آنجا که قدرت و عطایای روح که در ابتدای زندگی مسیحی و به هنگام ایمان آوردن یا تعمید دریافت میشوند، ممکن است در سالهای بعدی ظاهر نشوند، ما باید دعا کنیم و از خدا بخواهیم که این عطایا را در زندگی مان ظاهر سازد.
گروهی دیگر از مسیحیان، بر این عقیدهاند که قسمتهای مختلف کتاب اعمال رسولان نشان میدهند که قدرت و عطایا را میتوان در هر زمانی دریافت کرد؛ اما معمولا زمان دریافت آنها را مجزا از ایمان آوردن و تعمید آب میدانند (اعمال ۲: ۴، ۸: ۱۷؛ اول تیموتائوس ۱: ۶). ایشان معتقدند که اگر شخص از خدا بخواهد، قدرت روحالقدس بر او نازل خواهد شد. آنان همچنین بر این عقیدهاند که اگر ایماندارای از رهبران کلیسا بخواهد که بر او دست بگذارند و برایش دعا کنند، این کار به دریافت این قدرت کمک میکند (اعمال ۸: ۱۷، ۱۹: ۶).
هنگامی که ما در مورد قدرت و عطایای روحالقدس میاندیشیم، باید به یاد داشته باشیم که اولا این قدرت و عطایا به جهت منفعت همگان (اول قرنتیان ۱۲: ۷، ۱۴: ۳) و برای قدرت یافتن به جهت شهادت دادن به دیگران، داده شده است (اعمال ۱: ۸)؛ و در ثانی این قدرت و عطایا باید با محبت و به شکلی مهار شده مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت، هیچ ارزشی ندارند (اول قرنتیان ۱۳: ۱-۳، ۱۴: ۴۰)؛ این عطایا باید طلبیده شوند و نباید منع گردند (اول قرنتیان ۱۲: ۳۱، ۱۴: ۱، ۳۹)؛ و در انتها این عطایا نباید ما را از هم جدا سازند (اول قرنتیان ۱۲: ۴-۶). علیرغم وجود باورهای متفاوت در مورد عطایای روحالقدس، ما در مسیح خواهر و برادر یکدیگر هستیم. در مسیح ما یک هستیم (اول قرنتیان ۱۲: ۱۳، غلاطیان ۳: ۲۷).
تعمید روح چیزی است كه خدا به انسان عطا میكند و هیچ انسانی در این روند دخالت ندارد. در جایی كه روح خدا به راستی حضور دارد، عطایا و ثمره روح ظاهر میشوند. و طبیعت و حیات عیسی را متجلی میسازند. در این مبحث نمیتوان باب عطایای روح را بیشتر باز كرد، تنها به گفتن این نكته اشاره میكنیم كه عطایا دارای نقش سازندهای هستند (اول قرنتیان ۲۸:۱۲، افسسیان ۱۱:۴) و در جهت بنای كلیسا به كار میآیند (اول قرنتیان بابهای ۱۲ و ۱۴).
به واسطه روح القدس به ابعاد محبت مسیح پی میبریم كه قبلاً درک نكرده بودیم. این درک در ابعاد روح و فقط بوسیله روحالقدس امكان پذیر میگردد. كسی كه در پـری روحالقدس هر روزه در دعا بسر میبرد درک خاصی از محبت مسیح را تجربه میكند كه قبلاً نكرده است و اگر این تجارب روزانه را ادامه دهد محبت او سریعتر و با شباهت بیشتری به مسیح ادامه مییابد و دیگران نیز از آن محبتی كه در ماست بركت خواهند گرفت.
موارد زیر اشکال متفاوت دریافت روحالقدس را ترسیم میکند.
توبه و ایمان به عیسای مسیح برای آمرزش گناهان: پطرس بدیشان گفت: "توبه کنید و هر یک از شما به اسم عیسی مسیح بجهت آمرزش گناهان تعمید گیرید و عطای روحالقدس را خواهید یافت. ۳۹ زیرا که این وعده است برای شما و فرزندان شما و همه آنانی که دورند یعنی هر که خداوند خدای ما او را بخواند." (اعمال ۲: ۳۸-۳۹).
درخواست کردن: "پس اگر شما با آنکه شریر هستید، میدانید چیزهای نیکو را به اولاد خود باید داد، چند مرتبه زیادتر پدر آسمانی شما روحالقدس را خواهد داد به هر که از او سوال کند" (لوقا ۱۱: ۱۳).
ایمان: "تا برکت ابراهیم در مسیح عیسی بر امتها آید و تا وعده روح را به وسیله ایمان حاصل کنیم" (غلاطیان ۳: ۱۴).
دست گذاری: "پس دستها بر ایشان گذارده، روحالقدس را یافتند" (اعمال ۸: ۱۷).
شنیدن کلام و خبر خوش: "این سخنان هنوز بر زبان پطرس بود که روحالقدس بر همه آنانی که کلام را شنیدند، نازل شد" (اعمال ۱۰: ۴۴).
عمل خدا: "من در آنجا هنوز مطالب زیادی نگفته بودم که روحالقدس بر آنها نازل شد به همان طریقی که در ابتدا به خود ما نازل شده بود" (اعمال ۱۱: ۱۵).
در کل همه به یک طریق روحالقدس را دریافت نمیکنند. این یک هدیه از جانب خداوند است و اوست که در این زمینه تصمیم میگیرد، اما این وعده عیسی مسیح است که روحالقدس به همه ایمانداران عطا خواهد شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر